Klacht indienen

Bent u van mening dat u ongepast bent behandeld door een ambtenaar of bestuurder? Dan kunt u een klacht indienen bij de gemeente. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op de manier waarop u te woord werd gestaan door een ambtenaar of hoe uw vragen zijn beantwoord (fysiek, telefonisch, per e-mail of anders).

Als u niet tevreden bent over onze dienstverlening of de manier waarop de gemeente haar taken uitvoert, horen we dat graag van u. Uw feedback helpt ons om onze dienstverlening te verbeteren. Klachten mogen niet gaan over besluiten of beleid van de gemeente of over onderhoud of overlast in de openbare ruimte.

De gemeente kan u vragen om meer uitleg. Dit kan ook mondeling. U legt dan precies uit wat er gebeurd is.

Hoe dient u een klacht in?

Zo meldt u een klacht over de gemeente:

U neemt contact op met de gemeente. U geeft door:

• uw naam en adres;
  • een duidelijke omschrijving van uw klacht;
  • de naam van de medewerker of bestuurder van de gemeente, over wie u een klacht heeft.

In uw klacht moet ook staan:

• uw handtekening;
  • datum van het voorval waar uw klacht over gaat;
  • wat u vindt dat de gemeente moet doen met de klacht.

Als u ook uw telefoonnummer vermeldt (dit is niet verplicht), kan de gemeente sneller informatie bij u inwinnen of onduidelijkheden wegnemen.

Schriftelijk

U kunt uw klacht schriftelijk indienen bij de gemeente. De gemeente kan u eventueel verzoeken om persoonlijk langs te komen om uw klacht verder te bespreken.

Stuur uw klacht per post naar:

Gemeente Vaals
T.a.v. Juridische Zaken
6290 AL, Vaals

Of via e-mail naar: info@vaals.nl

Telefonisch

Tijdens kantooruren (maandag t/m vrijdag) van 08.30 tot 17.00 uur, kunt u uw klacht/melding telefonisch doorgeven aan het Klant Contact Centrum (KCC) via het algemeen telefoonnummer 043-306 85 68. Mondelinge klachten worden niet schriftelijk behandeld en niet geregistreerd.

Afhandeling van uw klacht

De gemeente neemt contact met u op om de situatie te onderzoeken en passende maatregelen te nemen. Binnen 6 weken ontvangt u een uitspraak over uw klacht. Als de gemeente niet in staat is om de klacht binnen 6 weken af te handelen, word u hiervan op de hoogte gesteld. Uw klacht wordt dan binnen 10 weken behandeld. De wettelijke termijn voor de afhandeling van een klacht door de gemeente is maximaal 6 weken na ontvangst. Deze termijn kan eenmalig met 4 weken worden verlengd.

Niet eens met de beslissing over uw klacht

Bent u het niet eens met de beslissing of de manier waarop uw klacht is behandeld? Dan kunt u terecht bij de Nationale Ombudsman.

Wat kost het?

De klachtenafhandeling is gratis.