Leegstand melden


Er is een aanhoudende krapte op de woningmarkt en een constante stijging van de woningprijzen. Vraag en aanbod staan al lange tijd niet meer in verhouding tot elkaar en grote groepen zijn uitgesloten van woonruimte. Om de verhouding tussen vraag en aanbod op de woningmarkt te verkleinen wordt het faciliteren van meer aanbod van woonruimte gestimuleerd. Dit kan gedaan worden door gebieden aan te wijzen als nieuw woongebied, maar ook door de bestaande capaciteit zo optimaal als mogelijk te benutten. Een belangrijke manier om de bestaande capaciteit optimaal te benutten is door leegstaande panden of woningen te transformeren en zo (weer) bewoonbaar te maken.

Leegstaande panden of woningen (weer) bewoonbaar maken.

Leegstand van panden of woningen is strijdig met een optimale benutting en daarom wil de Gemeente Vaals samen met pandeigenaren ervoor zorgen dat deze panden of woningen (weer) bewoonbaar worden gemaakt. De uitvoering hiervan wordt geregeld in hoofdstuk 8 van de verordening fysieke leefomgeving Vaals 2023. De eigenaar van een pand of woning is op grond van artikel 8:3 verplicht om de leegstand van het gebouw te melden, zodra de leegstand langer dan zes maanden duurt.

Melden leegstand

We komen graag in gesprek met (particuliere) woningeigenaren die te maken hebben met leegstand. Het doel van deze gesprekken is het achterhalen van de reden van de leegstand, om vervolgens samen een plan op te stellen om het pand bewoond te krijgen. De eigenaar zal verantwoordelijk zijn voor de uitwerking en uitvoering van het plan.

Om die reden doen we een oproep aan woningeigenaren om leegstand te melden. Deze melding wordt gedaan door het leegstandformulier (PDF, 110.1 kB)in te vullen.

Formulier ingevuld? Verstuur het dan op een van de volgende opties:

  • per e-mail: info@vaals.nl;
  • per post naar Postbus 450, 6290 AL, Vaals;
  • bij het gemeentehuis afgeven: von Clermontplein 15 te Vaals.

Om een duidelijk beeld te krijgen van welke panden leeg staan, ontvangen wij uw melding graag zo snel mogelijk en ten minste voor 31 december 2024.

Leegstandslijst

Aan de hand van deze meldingen zal een leegstandlijst worden opgesteld. Woningen of gebouwen waarvan bekend is dat deze leegstaan worden door de gemeente toegevoegd aan deze lijst. Dit wordt vervolgens aan de eigenaar bekendgemaakt. Wanneer een gebouw niet meer leegstaat zal de lijst op aanvraag of door de gemeente geactualiseerd worden.

Er wordt binnen drie maanden na toevoeging aan de leegstandlijst overlegd met de eigenaar over het gebruik van woning of het gebouw. Nadat het overleg heeft plaatsgevonden kan er een leegstandsbeschikking worden vastgesteld waarin wordt bepaald of het gebouw of de woning geschikt is voor gebruik. In deze beschikking kan de eigenaar verplicht worden om bepaalde noodzakelijke voorzieningen te treffen om het gebouw of de woning weer geschikt te maken voor gebruik.

Wanneer een woning is aangewezen als geschikt voor gebruik en langer dan twaalf maanden leeg staat, kan er door de gemeente een gebruiker worden voorgedragen aan de eigenaar. De eigenaar zal dan binnen drie maanden na deze voordracht een overeenkomst moeten aanbieden ter ingebruikname van het gebouw of de woning, tenzij er binnen deze termijn een overeenkomst is aangegaan met een andere gebruiker en ingebruikname binnen een redelijke termijn geschiedt.